Het verdedigen van een persoon in de rechtbank is niet onverenigbaar met het verdedigen van een nobele zaak op het podium. Christophe Cornet d’Elzius du Chenoy leerde een rol in het theater te verzoenen met zijn rol als justitieel ambtenaar. Wij hebben hem voor jou geïnterviewd.

Wat waren de belangrijkste stadia in de ontwikkeling van jouw atypisch profiel ?

Als kind kreeg ik te horen "je wordt acteur of advocaat". Ik ben altijd gefascineerd geweest door theater en deze interesse werd bevestigd toen ik deelnam aan het eindspel van mijn retoricajaar. Na mijn middelbare school nam ik een sabbatjaar waarin ik zes maanden werkte. ’s Avonds was ik aan het repeteren voor een rol in een amateurgezelschap dat door de pastoor van Perwez aan mij was voorgesteld. Ik dacht toen aan een opleiding in drama.

Mijn ouders, die mij steunden ongeacht mijn studiekeuze, herinnerden mij eraan dat theater een verrijkende sector is… die zelden verrijkt. Omdat ik literair aangelegd was en comfort waardeerde, begon ik uiteindelijk aan rechtenstudies. Ik kwam in de verleiding om mij aan te sluiten bij de "Kouglofs" groep van de Orde van Malta, maar had geen tijd om deel te nemen aan hun gespecialiseerde zomerkampen.

Nadat ik in 2014 nieuw ingeschreven was aan de balie van Brussel, richtte ik "Les Capricieux du Théâtre" op, een groep waarvan de winst werd geschonken aan verschillende verenigingen. Twee jaar later, tijdens mijn deelname aan "La Revue du Jeune Barreau", ontmoette ik Mathieu Pinte, stage manager, en François Dumortier, regisseur, mijn huidige partners.

Toen Covid alles on hold zette, waren wij een "set writing" project aan het voorbereiden dat bestaat uit het opbouwen van een show door gebruik te maken van de dialogen geïmproviseerd door de acteurs tijdens de repetities. Gelukkig gaf deze lockdown aanleiding tot nieuwe initiatieven. Acht maanden geleden herhaalde ik aan de telefoon met een van mijn medewerkers een grap die ik na elke show lanceerde: "het kan ons niet schelen, we lanceren ons productiebedrijf". In plaats van zijn gebruikelijke lach, hoorde ik: "Ja oké!".
"Sganarelle Productions" was geboren en in augustus produceerden wij het Belgische en internationale nieuwsmagazine "Demain c’était mieux" dat elk jaar wordt bijgewerkt!

In oktober stond ik op het punt een positie te aanvaarden in een bedrijf dat beter aan mijn verwachtingen voldeed, toen een van mijn voormalige collega’s me aanbood om er zelf een op te richten ... Ik hoefde geen twee keer na te denken!

Voordat de Raad van State een deel van de Codeco-maatregelen opschortte, geloofde u daarin?

Het beperken van de zalen tot 200 toeschouwers deed onze motivatie geen deugd. Alleen was ons project juist gericht op het ondersteunen van cultuur, wij konden het schip niet verlaten onder het voorwendsel dat het wegkwijnde en werden daarom gedwongen om erin te geloven.

Op 22 december sluiten de zalen... De volgende dag bood Meester Audrey Lackner, gecharmeerd door onze zaak, ons haar welwillende hulp aan. In het begin waren wij niet erg opgetogen over de stappen die nodig waren om de overheidsmaatregelen aan te vechten, maar wij dachten deze keer dat politieke onderhandelingen aan de basis lagen van deze beslissingen. Deze komedie moest stoppen!

Het verzoekschrift werd geschreven op kerstavond... en op 28 december, amper drie uur voor de première van "Demain c’était mieux" kon de show plaatsvinden. Wat een resultaat! Daarenboven trok deze passage in de schijnwerpers meer toeschouwers.

Was dat niet het geval geweest, dan hadden wij een opname van de show moeten maken om het aan anderen te presenteren in de hoop het volgend jaar te kunnen spelen. Wat "Sganarelle Production" betreft, hadden wij zes maanden werk in de prullenbak moeten gooien.

Kortom, hoe ziet de planning van een advocaat-acteur eruit?

Je moet je slaapuren verminderen... Tussen 9 u en 19u30 draag ik mijn advocatentoga en tussen sommige dossiers in, zet ik mijn producershoed op. Van 20 u tot 23 u woon ik repetities bij en dan, terug thuis, werk ik aan mijn conclusies.

Het is een stevig tempo, maar ik had de tijd om mij eraan te wijden. Nu zal ik vaart moeten minderen want als kers op de taart zijn mijn vrouw Aglaé en ik bezig met het schrijven van een eerste akte... van geboorte!

LinkedIn profiel van Christophe Cornet d’Elzius


Onze oprechte dank gaat naar graaf Pierre-Alexandre de Lannoy voor het afnemen van het interview en het schrijven van dit artikel.

Gekoppelde artikel(s)

Interview met Vic Swerts,
voorzitter van Soudal

Een Belgisch ondernemer, tegelijk pragmaticus en visionair, die droomt, denkt, durft, doet en doorzet ... en...

Maximilien Drion: een Belg in de top 10 van de wereld op het gebied van
ski-alpinisme

Op 24-jarige leeftijd beklimt Maximilien Drion du Chapois de bergen over de hele wereld, in zijn eentje, in...

Tanguy du Monceau de Bergendal
presenteert het nieuw programma
van Pulse Foundation

Op 21 februari 2022 organiseert het ONDERNEMERSFORUM een webinar gewijd aan Pulse Foundation en haar nieuwe...

Recent gepubliceerde boeken
door onze leden

"Platon vs Aristote" door Luc de Brabandere. "Via Francigena" door Dominique de la Barre d’Erquelinnes. "Le...

Advertenties

Descriptif section

Ruimtes te huur

Kamers te huur voor uw evenementen

Activiteiten

Descriptif section

Onze partners