Ervaringen van een jonge manager in turbulente tijden.

"87seconds" is een video content bureau dat gespecialiseerd is in het maken van creatieve video campagnes voor bedrijven, internationale organisaties, overheden en NGO’s. Thibaut Dehem had goed begrepen hoe doeltreffend een levendige en bondige communicatie, van bijvoorbeeld een spreekwoordelijke duur van 87 seconden, kon zijn. Hij lanceerde het bedrijf in 2012 en ik vervoegde hem als mede-oprichter. De start-up kende een snelle organische groei, met openingen van verschillende kantoren in het buitenland (Parijs, Lyon, Genève, Madrid en Amsterdam) tot het bedrijf (van +70 medewerkers) midden 2018 werd overgenomen door een grote Franse digitale marketing group.

We zijn begonnen met het maken van korte, krachtige animatiefilmpjes. Er was immers een grote vraag naar dynamische corporate communicatie in de vorm van bewegende beelden. Video heeft over de jaren sterk aan belang gewonnen, mede dankzij de opkomst van de sociale media, die op hun beurt ook video first platforms geworden zijn (Facebook, Instagram, Snapchat, Tik Tok). "87seconds" is vandaag een uit de kluiten gewassen communicatiebureau, met een ruim portfolio aan videodiensten, campagnes, -begeleiding en -advies, en is uitgegroeid tot één van de grootste Europese spelers in de branche. Dat is vooral dankzij onze Brusselse en kosmopolitische identiteit. L’Oréal, UBER, Nestlé, Besix, Krëfel, Sodexo, de Nederlandse Rijksoverheid, de EU instellingen, zijn enkele van de klanten met wie we op lange termijn samenwerken.

Het uitbouwen van een team en het zien groeien van je onderneming, en dat op een organische manier zonder externe financiering, was een prachtige ervaring en evolutie om als jonge ondernemer mee te maken. We werden onder meer het tweede snelst groeiende bedrijf in België in 2018 en werden bekroond tot Trends Gazellen in Brussel in 2019. De kers op de taart na jaren van waardecreatie was de verkoop van het bedrijf aan een grotere groep (Datawords), die helemaal mee ging in ons verhaal en waar we ons goed bij voelden. We behielden onze structuur en identiteit, en konden verder blijven doen waar we sterk in waren, zonder enige restricties opgelegd door de nieuwe eigenaars. Ikzelf besloot om aan het roer te blijven, uit passie voor de job. Voor mijn collega en pur sang ondernemer Thibaut Dehem was de tijd aangebroken om nieuwe uitdagingen te lijf te gaan. Zo was hij recent de drijvende kracht achter de overname van het handelsfonds van Cameleon.

Maar midden 2020 sloeg de sanitaire crisis toe; een moeilijke periode, maar wel heel leerrijk voor een jonge ondernemer die tot dan enkel de mooie kant van de medaille had meegemaakt. Tijdens de eerste lockdown werden vele van onze filmprojecten geannuleerd, en besloot een groot deel van onze klanten de budgetten te bevriezen. Gedurende een 4-tal maanden (maart tot juni) was de omzet een fractie van wat het was. De helft van het team werd op technische werkloosheid gezet, een deel verliet het schip. Het team werd kleiner, de druk van de aandeelhouders groter. Sinds september 2020 zitten we weer in een opwaartse evolutie, en voelen we dat onze klanten nu meer dan ooit nood hebben aan visuele communicatie voor hun stakeholders. Online content wordt vandaag in tijden van isolatie, meer dan ooit geconsumeerd.

Hoewel de ervaring leerrijk was, toch blijft het moeilijk om als ‘baas in eigen boîte’ verantwoording af te leggen bij nieuwe aandeelhouders. Geen vanzelfsprekende, gemakkelijke aanpassing na een steile groei, waarop niet alleen een glorierijk moment van de verzilvering maar ook een zware economische crisis volgden. Zo blijft "87seconds" weliswaar een eyecatcher die al woelige wateren heeft getrotseerd en zijn troeven zal blijven aanspreken om de huidige en ongetwijfeld toekomstige turbulenties het hoofd te bieden.

Voorbeeld van een case:

Showreel 2020

Getuigenis van Philip Swinnen

Gekoppelde artikel(s)

"N’en parler jamais, y penser toujours !"* Adel in alle opzichten.
Zij schrijven ons ...

Sérieusement sans se prendre au sérieux (Marie Thibaut de Maisières) Immaterieel erfgoed (Paul Janssens) In dichtvorm...

Aymar de Lichtervelde en de Prinses Elisabethbasis

Aymar de Lichtervelde neemt ons mee naar de Zuidpool en vertelt over zijn passie voor de circulaire economie en de...

De gevolgen van de lockdown voor adolescenten: een grote zorg voor ouders

De lockdown en sanitaire maatregelen hebben het leven en het gedrag van onze kinderen ingrijpend veranderd. Om de...

Boodschap van Pr. Dr. Yves Coppieters, een edelmoedige hedendaagse humanist, aan onze jongeren ...

Het is overbodig om Yves Coppieters ’t Wallant nog voor te stellen. Hij is een opmerkelijke vertegenwoordiger van de...

Advertenties

Descriptif section

Ruimtes te huur

Kamers te huur voor uw evenementen

Activiteiten

Descriptif section

Onze partners