Arthus de Bousies, een geslaagde familiale medewerking ten voordele van een succesvolle onderneming.

Wat is je achtergrond, persoonlijk, familiaal en professioneel ?

Ik ben opgegroeid in Vlaanderen in Hansbeke. Mijn schoolcarrière is gevarieerd geweest... Ik moest regelmatig van school veranderen... en het bracht me via België, Frankrijk en Engeland, uiteindelijk terug naar de Vlerick school waar ik een diploma in marketing behaalde.

Mijn eerste baan kreeg ik in een chocoladefabriek, binnen het bedrijf Dolfin. Het was een eerste ervaring in de voedingssector die ik sindsdien niet meer verlaten heb.

Toen ik mij wou lanceren en dingen anders aanpakken, ontmoette ik een kaderlid van de firma Bister tijdens een vakbeurs. Hij prees mij de verdiensten aan van een bedrijf, producent van mayonaise, dat te koop was. Het maken van chocolade of van mayonaise is echter vergelijkbaar. Bovendien vond ik bij mijn thuiskomst een potje van deze mayonaise in de koelkast van mijn schoonmoeder. Dus aarzelde ik niet. In 2019 kreeg ik de kans om Bister over te nemen. Het kaderlid dat ik ontmoette is er nog steeds als operationeel manager van fabrieken.

In 2012 heb ik Natura overgenomen. Vandaag hebben wij de activiteiten van onze verschillende bedrijven samengevoegd en starten we met de bouw van een fabriek in Namen.

Zelf ben ik getrouwd en trotse vader van 2 kinderen van 3 en 7 jaar. Mijn vrouw, die eerst een carrière had in de financiële en vastgoedsector, kwam 1,5 jaar geleden bij ons om financiën en administratie over te nemen.

Wat bracht je tot in je huidige situatie ? Of hoe is jouw oorspronkelijk project geëvolueerd ?

Ik grijp graag kansen en de overname van Bister was de kans om een mooi merk sauzen over te nemen. Het is een vlaggenschipmerk waarvan de overname strategisch was omdat het ons toeliet ons assortiment uit te breiden in hetzelfde marktsegment.

De bedrijven die ik overnam werden vaak geleid door de kleinzoon en achterkleinzoon of -dochter van de oprichters. Ze hadden de activiteiten vooral uit morele verplichting voortgezet, maar hadden lange tijd niet veel geïnvesteerd. Bijgevolg had ik de kans om zowel de productie als de marketing een nieuw leven in te blazen en zodoende efficiëntie te winnen en marktaandeel te veroveren.

Maar uiteraard blijf ik realistisch : van de 5 overnames zijn er 3 gezond en 2 mislukt. Deze ervaring kan ik ook delen op 28 februari op het Ondernemersforum.

Wat is jouw mooiste prestatie tot nu toe en op dewelke ben je het meest trots ?

Waar ik het meest trots op ben, is dat ik erin geslaagd ben om dit project samen met mijn vrouw uit te voeren, wetende dat dit niet het enige project is dat wij hebben. Het maakt me blij om mijn professionele activiteiten met mijn persoonlijke te combineren en als gezin samen verder te kunnen ontwikkelen.

Wat zou je veranderen in je carrière als je dat kon ?

Helemaal niets. Ik ben altijd verder gedaan met de gedachte dat ik het juiste doe. Ik heb er geen spijt van.

Wat zijn je ambities en plannen ?

Mijn doel is om dit project verder te ontwikkelen en om er plezier in te hebben, de bouw van de nieuwe fabriek in België voort te zetten, verder te groeien, nieuwe sauzen te ontwikkelen, enz. Ik heb altijd 25 projecten tegelijk, het is een beetje te veel maar dat is net wat ik leuk vind.

Vandaag word ik omringd door een heel leuk team dat gemotiveerd is door het KMO-milieu en door de inzet die zoiets met zich meebrengt.

Was het feit dat je tot de adel behoort eerder een troef, een last of een non-event ?

Een non-event.
Er zijn prachtige waarden, correctheid, eerlijkheid, rechtvaardigheid, trouw, die zowel in de opvoeding van mijn kinderen als in de bedrijsfilosofie moeten worden beleefd en overgedragen. Maar heeft het te maken met de adel ? Zou dit niet elke dag voor iedereen moeten gelden ?

Welke boodschap wil je meegeven aan onze leden, vooral de jongere ?

Als je wilt ondernemen, moet je aan de slag. Het stimuleert tot menselijke zelfontplooiing om een project te ontwikkelen, betrokken te raken, te groeien, in een team te werken, ook al is het veel werk en opofferingen. Het is zowel lonend als uitdagend. Maar we hebben ondernemers nodig in België en jongeren die daarin starten.

Daarnaast helpen veel ondernemers graag jongeren die beginnen. Aarzel niet om contact met hen op te nemen zodat ze hun ervaringen met jou kunnen delen, je sommige valkuilen doen vermijden of je doen versnellen in bepaalde omstandigheden.

Ik deel alvast mijn ervaring graag op het Ondernemersforum van 28 februari.

Het Forum voor Ondernemers zal het onderwerp ”Een bedrijf verwerven" behandelen met :
Florent Timmermans (Managing Partner & CFO van Gramitherm),
Arthus de Bousies (CEO van Natura en Bister sauzen) en Tanguy della Faille (Managing Partner bij FB Transmission).

NIEUW !
U kunt dit live volgen via een videoconferentie . Registreer je om de link te ontvangen.
Datum : dinsdag 28 februari 2023
Uur : welkom vanaf 18u45, conferentie van 19u30 tot 21u, gevolgd door een drink en networking

Locatie : VAKB, Franklin Rooseveltlaan 25 te 1050 Brussel
Prijs : 15 € voor leden ouder dan 30, niet-leden betalen 20 €.
De videoconferentie is gratis.
BE83 0689 4738 8115

Schrijf u hier in.


Wij danken Catherine de Dorlodot voor het schrijven van dit artikel.

Article(s) lié(s)

Een blik op oculometrie, een knipoog naar Antoine Pouppez

Een knipoog naar Antoine Pouppez P3Lab ? EIC-versneller ? Neuroclues ? Het is net alsof je de eerste regels...

Zondag 14 mei - Rally van de Kastelen en Parken van Oost-Vlaanderen.

Waarom deelnemen aan de kastelenrally die op 14 mei 2023 in Oost-Vlaanderen zal plaatsvinden ? Er zijn...

Cercle Franklin

Cercle Franklin Voor 35-50-jarigen organiseren wij een internationaal weekend van 17 tot 19 maart in België. Wij...

Missions

Qui sommes-nous ?

Petites annonces

Descriptif section

Espaces à louer

Salons à louer pour vos événements

Activités 

Agenda des activités organisées par L’ANRB

Nos Partenaires